fbpx

Nie bój się trudnych skrzyżowań cz.2

Problemowe skrzyżowania zdarzają się w każdym mieście. Szczecin nie jest pod tym względem żadnym wyjątkiem. Ogólne zasady poruszania się po drogach są identyczne i nie ma znaczenia, gdzie jesteśmy. Jednak wielu kierowców interpretuje je po swojemu, niekiedy znacznie je upraszcza albo tworzy lokalne zwyczaje. Jeżeli do tego doda się wysoki stopień skomplikowania skrzyżowania, na którym jest sporo dróg podporządkowanych, to o problemy nietrudno.

Piotr Michalski ze Szkoły Nauki Jazdy ALIEN przy al. Piastów 59 zwraca uwagę na specyfikę manewrów na Placu Rodła.

Skrzyżowania egzaminacyjne w Szczecinie.

Plac Rodła ma charakter skrzyżowania z wyspą centralną, ale nie jest rondem. To skrzyżowanie dwóch ulic dwujezdniowych z torowiskiem tramwajowym, na którym obowiązuje wyjątek względem pierwszeństwa pojazdu szynowego. Pojazd szynowy na ukrzyżowaniu sterowanym sygnalizacją świetlną musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym na wprost, jeżeli ma zamiar skręcić na światłach zielonych w czerwone.

Przy pokonywaniu tego skrzyżowania na pewno należy uwzględnić jego wielkość oraz natężenie ruchu. Ma to znaczenie w kontekście możliwej zmiany świateł, która może nastąpić, zanim kierowca opuści skrzyżowanie.

Manewry na trudnych skrzyżowaniach

  1. Manewr skrętu w lewo
    Nie bój się trudnych skrzyżowań w Szczecinie Plac Rodła
Nie bój się trudnych skrzyżowań w Szczecinie

Jeżeli chcemy skręcać w lewo, to trzeba zająć lewy pas ruchu. Po pokonaniu jezdni poprzecznej jest torowisko tramwajowe, które oznacza konieczność zachowania szczególnej ostrożności.

W związku ze specyficzną budową skrzyżowania oraz planowanym torem jazdy, trzeba przyjąć pozycję prawego pasa, co będzie zgodne z zasadą ruchu prawostronnego. Po zajęciu prawego pasa ruchu należy przejechać przez kolejne torowisko. Za nim jest droga poprzeczna, która wymusza baczną obserwację zachowania innych pojazdów. Mogą się zmienić światła, a wtedy nie będzie możliwości przejazdu. Trzeba również zwrócić uwagę, czy jest miejsce przed przejściem dla pieszych. Piesi mają pierwszeństwo.

2. Manewr zawracania

Manewr zawracania

Charakter manewru zawracania jest analogiczny do skrętu w lewo, ale wykonuje się go dwukrotnie. Początek będzie identyczny. Lewy pas ruchu, zachowanie ostrożności przed torowiskiem, ustępowanie pierwszeństwa z utrzymaniem lewego pasa ruchu. Następnie należy ustąpić pierwszeństwa na jezdni poprzecznej, a także dobrać odpowiedni tor jazdy do zajęcia pasa prawego. Kolejne torowisko można zacząć przejeżdżać, jeżeli na pewno nie spowoduje to zablokowania przejazdu tramwajowi i mamy pewność co do sytuacji na skrzyżowaniu. Pierwszeństwo mają pojazdy na jezdni poprzecznej, o czym trzeba pamiętać. Ostatnią fazą zawracania będzie pokonanie przejścia dla pieszych, na którym należy zachować szczególną ostrożność.

Piotr Michalski zwraca też uwagę na możliwość warunkowego ruchu, ponieważ poza główną sygnalizacją jest tzw. zielona strzałka. I druga ważna uwaga – Plac Rodła nie jest rondem. Oznacza to, że pojazdy już znajdujące się na skrzyżowaniu nie mają pierwszeństwa przy jego opuszczaniu. To prosta zasada, o której kierowcy często zapominają. Później są efekty w postaci kolizji.

Jazdy doszkalające w Szczecinie jako uzupełnienie kursu nauki jazdy

Zapraszamy na jazdy doszkalające, nawet jeśli nie jesteś kursantem Aliena. Dzięki tym jazdom znacznie zwiększy się Twoja pewność w kierowaniu samochodem i motorem w Szczecinie.

Zapraszamy na kurs Jazdy doszkalające w Szczecinie! Sprawdź aktualne terminy kursów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

🔥 Zrób prawo jazdy w 2019 roku 🙍🏻‍♂️🙍 po niższych cenach. Od Nowego Roku będą podwyżki 💳🔥Sprawdź
grafika